Tuesday, December 30, 2008

Tetapkan hatiku

Bila sudah tiba penghujung tahun begini, aku mula di landa rasa risau dan gelisah! Ada TIGA perkara yang menjadi persoalan dan tanda tanya dalam otak aku ni...

SATU..
Bagaimana agaknya nasib aku di tahun baru ni?
DUA..
Adakah lebih baik daripada tahun ni atau sebaliknya?
TIGA..
Apakah yang bakal berlaku pada aku di tahun baru ni?

"wuallahualam"
Allah SWT saja yang tahu.

Aku sebagai manusia biasa, hanya mampu menadahkan dua tapak tangan..
berdoa, berdoa, dan terus berdoa..
Meminta perlindungan dari Nya, agar aku dan keluargaku di jauhkan daripada bala-bala dan kejahatan.
Memohon keampunan dari Nya, agar aku di tempatkan bersama orang-orang yang beriman di akhirat nanti.
Meminta jalan petunjuk dari Nya, agar mudah untuk aku menjauhi segala larangan Nya dan menurut segala perintah Nya.

Ya Allah......

*airmata menitis*

Aku benar-benar takut untuk menghadapi segala dugaan2 dan ujian2 yang akan datang.

Bagaimana kalau aku gagal untuk menempuhi ujian itu?
Bagaimana caranya untuk aku mendapatkan kekuatan untuk melalui ujian itu?

*termenung*

(Terkenang pada arwah Atuk)

Aku masih ingat lagi pesan arwah atuk. (tak ingat sangat umur aku masa tu berapa..tapi yang pasti aku sudah dewasa).
Kata Arwah Atuk..
Segala ujian dan dugaan dari Allah SWT, baik atau buruk, terima saja dengan sabar dan tabah. Insya Allah...selamat dan sejahtera lah hidup kamu. Jangan sesekali tinggalkan solat! Arrr..jangan nanti dah di timpa kesusahan baru nak sembahyang...padahal sembahyang tu adalah wajib..(atuk terus membebel lagi)

Ya tok..Insya Allah..(jawab aku untuk menyamankan hati Atuk)

Lepas tu??
Masuk telinga kiri,keluar telinga kanan!

*diam*

Aku rindu kat Arwah Atuk..
Aku rindu kat "ceramah" dari arwah atuk..tentang kehidupan, nasihat dan"bebelan" (tentang ugama) yang suatu ketika dulu aku ambil ringan dan buat endah tak endah...*diam*

*airmata terus menitis*

Kalau lah arwah masih ada..

Mulai saat ini aku akan menjadi cucu yang paling taat dan setia mendengar segala bebelan beliau..

*rasa kesal*

Tapi kini..
Walaupun arwah sudah jauh pergi meninggalkan aku..
Namun, segala "ceramah" (bebelan) yang pernah aku abaikan suatu ketika dulu..
Telah menjadi kekunci..
Membuka pintu hati..
Untuk aku segera kembali ke jalan yang di redhai...
dan di rahmati..

...Ya Allah, tetapkan lah hatiku...

*Al-fatihah*

Buat Atuk tersayang..

1 comment:

BayuKK said...

Salam.

Allah sentiasa akan bersama² dengan orang² yang sabar. Amin.